A ma reggel lazán indult, mivel csak a 9 órai projekt-megbeszélés, az ebéd, a délutáni infovizsga és az esetleges esti edzés volt tervben. A friss élményt felhasználva írok is néhány mondatot az oktatás szervezéséről, merre-meddig-hogyan-miért csinálják (csináljuk) ezt errefelé.
Annyit mindenképpen el lehet mondani, hogy a Centrale-on elég komolyan veszik azt, hogy ők az ipar számára képzik a mérnököket. Ez nagyban megmutatkozik abban is, hogy külön tanulmányi egység foglalkozik az erre való felkészítéssel, aminek a keretében a következő dolgok vannak:
- Konferenciák, általában kedd és szerda délután a nagyelőadóban, ahol a meghívott vendégek beszélnek saját szakterületükről, az ottani munkamenetről, a lehetőségekről, stb. Általában öregdiákok jönnek, akik már befutottak, vagy korábbi tanárok, de gyakran látni teljesen külsősöket is, akik csak népszerűsítik a cégüket, és csábítják az itteni hallgatókat (még év elején volt pl a Rolex, bemutatták hogy készült az új hiper-szuper órájuk). Ebből egy évben 5-ön kell részt venni, hogy "meg legyen a félév" (amolyan kritériumtárgy), ami a heti 2-5 konferenciát figyelembe véve sima ügy, de ezekre - általában - azért megy az ember, mert érdekli az, amiről szó van. Meglepő módon mostanában egyre többször tapasztalom azt, hogy az arcok nem bírnak magukkal, és folyton pofáznak előadás közben, a béna-béla szervezőnéni meg -bácsi meg nem lép vele a szájukba. Ez az egyik idegesítő dolog, a másik meg amikor múltkor az elvileg 18.15-ig tartó konf-ról ki akartam menni 18.05-kor, mert 15-től edzés volt, hogy leadom a papírt ami igazolja, hogy ott voltam, a nő meg nem akarta elfogadni, mert hogy maradjunk végig, meg egyébként is bunkók vagyunk... ez a második negatív hozadéka az alapzaj mellett ezeknek a sügéreknek.
- Céglátogatások, amiben még nem volt részem, mert február-márciusra vannak ütemezve. Valszeg beslattyogunk egy üzembe, ott meghallgatjuk a promóciós dumát, aztán írunk róla vmi jelentés-félét (mindenről kell írni vmit, hogy gyűljön a papír...), de legalább ott lehet lenni tűzközelben, akinek meg igénye van rá, az kihasználva az alkalmat nyalizhat a fejeseknél, hogy ő oda akar majd menni.
- Interjúzás, ami azt jelenti, hogy keresni kell két mérnököt, és szépen végig kell hallgatni, hogy mit és miért csinálnak. Ezután ezt le kell írni egy jegyzőkönyv vagy mi formájában (nocsak...), és leadni. Szerencsére külföldieknek az egyik lehet egy helyi tanár, de a második alanyért így is kajtatni kell (a haverom haverjának a faterja általában). Április 27-e a határidőm, úgyhogy még nem sikerült rápörögnöm a témára.
- Projekt, amit hamarosan bővebben is kifejtek.
- Szakmai gyakorlatok, ami három részből tevődik össze. Az első év utáni nyáron (8 hét szünet) minimum 4 hétig kell dolgozni egy minimum 50 alkalmazottas cégnél - és nem fogjátok elhinni, de a végén be kell vinni a jelentést a munkádról. A helyszínt nekünk kell megkeresni, de van egy kis iroda az egyetemen, akik felelősek a cégekkel való kapcsolattartásban, nekik van állítólag adatbázisuk a lehetőségekről. Azért mondom, hogy állítólag, mert eddig kétszer voltam bent, és a hölgy, aki a mi területünkön lenne illetékes nem volt bent, hátha majd a szünet után sikerül megtalálnom. Szóval az első év után min 4 hét, aminek prolimunkából kell állnia (kötelezően, tehát meg a titkárkodás sem fér bele), vagyis cipelni, ásni, fúrni, kalapálni, meg hasonlókat kell. Ezt egyébként külföldön is lehet csinálni, akik tanulnak kínaiul és pénzesek a szüleik azok fizetnek nyári gyakorlatra 1000-1500€-t, hogy kimehessenek kínába, a szerényebbek meg helyben húzzák az igát. A második év után már 2 hónapos a gyakorlat, és irányított mérnökösködést jelent, vagyis beosztottként kell vmi olyasmit csinálni, amit tanul itt az ember. Végül a harmadév második féléve a diplomamunkaszerűség, amit szintén egy cégnél kell tölteni vmilyen témán dolgozva, amire aztán adhatnak diplomát.
- Nyelvtanulás, a gyenge pont. Helyesebben a nyelvoktatás a gyenge pont, a franciák nem véletlenül beszélnek nagyon bénán angolul (meg általában minden idegen nyelven), a franciaórákon (heti 2x2 óra) eddig kb semmit sem tanultam, mióta itt vagyok, egyrészt a mi csoportunkban 22-n vagyunk, együtt egy csomó kínaival (ezt most azért mondom, mert szegényeknek kb 5x nehezebb megtanulni ezt a nyelvet, az akcentusok nagyon durva, egyszóval bőven az "átlag-külföldi" szintje alatt vannak), ami miatt a sebesség is elég ömmm visszafogott. Személy szerint én ezt azzal oldom meg, hogy viszek újságot (franciát) az órára (így kb olyan, mintha heti 2x2 órát töltenék pluszban a wc-n...), esetleg nézegetem a dolgokat a neten, neadjisten tanulok a másnapi vizsgára. Ami azért pozitívum, hogy a diplomához nem egy darab akármilyen nyelvvizsga kell (lovári rulez), hanem a TOEFL-en (ez a worldwide official angol teszt) kell minimum (asszem) 550 pontot elérni (talán 690 a max, vagy vmi ilyesmi).
Még mellesleg megemlítem, hogy a sport kötelező, a jegyet a megjelenésekkel arányban adják, és beszámít az átlagba. Magán az edzéseken megjelenni nem nagy szám mondjuk, mivel (ha nem evezni vagy egyéb egzotikumot akar az ember) max 4-5 odaérni a szobától. A kockáknak van a "gyógytesi", vagyis a "tessék srácok, itt egy labda, lehet kergetni" stílus, meg van a versenysport, ahol meccseket is lehet játszani rendes csapatokban rendes csapatok ellen (szintén leendő poszttéma, jelenleg kosarazom - nocsak -, meg elkezdtem kézilabdázni is nemrég).
A legközelebbi oktatásos témában kifejtem bővebben a projektek lényegét és menetét, mert már kicsit hosszúra nyúlt a poszt...
Utolsó kommentek